Liten jämförelse...

Pratade i går med min käre bror och han berättade om ett samtal han hade haft med en ungrare på xbox live. De hade pratat om Ungern och Sverige, jämfört lite och så. Enligt min brors kompis var det 37 grader och sol i Ungern nu. I Sverige är det 10 garder och regn. 37 grader! Och sol! I maj! Smaka på det lite grann; 37 grader och sol i maj, I Sverige är det högsommar nr det är 15 grader i juli.

Fy fan...  Det är vid sådana tidpunkter man är beredd på att godta mormors och morfars erbjudanden om att åka ner.

Bror min berättade vidare att hans kompis hade fått en uppfattning om att människor i norden var väldigt kalla och inåtvända och när jag och min bror diskuterade detta så höll vi med. I Sverige brer man ut sig på bussen för att ingen ska få plats jämte, för det vore hemskt om man satt jämte någon man inte kände, i Ungern skulle man aldrig tänka sig att göra så. I Sverige är man självgod och tävlingsinriktad, i Ungern är det en helt annan stämmning, en mer vänlig liksom. Men vi känner igen oss i det betendet, vi har verkligen blivit "svenska" på flera sätt. Är det klimatet som har krypt in under skinnet på oss?

Men det är ju kallt här, borde man inte vara mer öppen då och värma varandra? I Ungern är det jättevarmt men trots det så umgås man och är mycket mera social än här. Vill man på fest i Ungern går man ut på gatorna och dansar, i Sverige sitter man inne.

Åh vad jag längtar ner... Det var  ju ändå sju år sedan vi var nere, fem år sedan vi såg mormor och morfar. Men samtidigt, hur kul var det då? Vi satt mest bara där, åkte vi nånstans så åkte vi till den där jävla bassängen. Och deras jävla snålhet! Inte kunde vi köpa någonting utan allt skulle vi ha med, så ville vi äta var det gammal ljumem juice och pannkakor som gräddades i förra veckan som stod på menyn. Men jag kan inte låta bli att tänka att det skulle kanske vara annorlunda nu, vi är ju ändå 15 och 16 nu, vi har ju mer att säga till om liksom. Elle kanske inte...

Suck.

Allt jag vet är att jag vill dit. Nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0