Våran första skolresa

Ja, igår var alla SP1:orna i Ggb för att gå på Stadsmuseet, Naturhistoriskamuseet och slutligen titta på pjäsen "Brott & Straff".

Halv tio åkte vi buss in till Göteborg, antingen ville ingen åka med våran klass eller så är vi bara lite speciella för våran klass fick en helt egen buss, hur bra som helst! Den bussen åkte igenom Sätila och Hyssna så självklart fick vi på vägen dit plocka upp alla stackars barn som bor där. Ett av dessa barn var Tina, dock åkte bussen förbi henne med en rasande fart och det var bara "Öh! Ska inte Tina med?" från den bakre delen av bussen som fick Gunborg och busschaffören att ropa "Vad är det om?" innan bussen fick stanna mitt i vägen och backa 500 meter. Oerhört bra.

Sen var det dags för Stadsmuseet. Där följde vi med den överentusiastiska men otroligt pålästa Museepedagogen Marie (hette hon så?)  runt i Göteborg. Hon visade oss en massa olika saker, typ var kanalerna hade varit å sånt. Det var faktiskt ganska intressant. Töntvarning på mig!

Efter en timmes lunchrast och Saras flört så var det dags för sömnpillret Naturhistoriska. Fy fan säger jag bara. Otroligt tråkigt. Dessutom var det ett pyttelitet museum med dålig ventilation som tre klasser skulle trängas i, detta medförde att flera stycken fick avbryta den otroligt intresannta och lärotika guidningen för att gå ut och få lite frisk luft.

Fast varje moln har en guldkant, efter Naturhistoriska fick vi fyra timmar till att göra vad vi ville. Och jag ville shoppa. Nu har jag ungefär allting jag behöver till jul och nyår, fattas bara pappas present och kanske lite julgodis. Fast jag slösade bort extremt mycket pengar. Men det gör inget. för jag blev kär två gånger. Första gången jag blev kär var inne på Indiska, det var en otroligt vacker svart tubklänning som dessutom döljer min putmage. Under kan ske. Andra gången jag blev förälskad var inne på Pepper, i en silverglittrande stickad bolero med skärp. Även den hänger i min gaderob nu. 

Sist men absolut inte minst så åkte vi båt till Backateatern för att titta på deras uppsättninng av Dostrojevskijs "Brott & Straff".  Oerhört bra pjäs med en fantastisk huvudrollsinnehavare. Tyvärr är den slutsåld, annars så skulle jag nästan se om den. Otorligt välgjord och välspelad. Dessutom väckte den en hel del intressanta frågor; finns det "vanliga" och "ovanliga" människor? Hur vet man om man är mäktig och "ovanlig" eller bara en vanlig grå lus? Har man rätt till att döda andra människor om man samtidigt uträttar stordåd och ändrar historien?

Bussarna hem var försenade så det var bara till att vänta i regnet och med trotsiga praplyer tills dem kom. Bussresan hem var fylld av skratt och trötthumor från Sara, Molle, Sofia, Andreas och Gustaf. Minns inte vad vi skrattade åt, men roligt var det!

Vi kom hem strax före tolv och fick inte kompesationsledigt idag och resultatet blev en otroligt trött dag för alla. Fast det kanske var värt det.

Kommentarer
Postat av: Snurrestuds

Vadå "flört"?! Nu låter det ju fan som att jag var med på det hela och det var jag ju inte ;o

2007-11-30 @ 21:17:43
URL: http://saraljunggren.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0