2008 års soundtrack

Jag upptäckte massor med härlig musik under året som gått också, inte bara sånt som kom det här året utan framförallt var det sådant jag hade duckat för förut men som jag nu lärde mig att älska. Utan inbördes ordning:

  • Frank Zappa - Vilken man! Vilken mustasch! Vilka texter! Frank Zappa är ett geni, och även om det tog ca fem lyssningar innan jag stod ut med honom och ytterligare lika många för att förstå hans storhet så måste jag säga: wow!
  • Thin Lizzy - Okej, självklart har jag hört dem förut, det tog mig inte 17 år att upptäcka Thin Lizzy, så obildad är jag inte. Och jag har till och med haft perioder med dem förut. Men ändå så höll dem mig i ett järngrepp hela sommaren. Och jag återupptäckte dem. Igen. Dancing In The Moonlight har en självklar plats på 2008 års soundtrack.
  • Kid Galahad - Ett av världens bästa band. Behöver jag säga mer gott folk?
  • The Osmonds - Hörde låten Crazy Horses tidigt i våras på VH1 och på den vägen är det. Oerhört underskattade, och om dem bara fick vara mer kreativa och fortsätta i samma spår som på Crazy Horses och Hold her Tight så är jag övertygad om att musikhistorien skulle se helt annorlunda ut idag.
  • Small Faces - Underbart band! Det är ett sånt där band som alla har hört, men som ingen känner till. Men börja med Itchycoo Park och Lazy Sunday så inser du att du har hört dem en milijon gånger förut. Sen är det bara att fortsätta. :)

    Bubblare: Britney Spears Womanizer, Katy Perry Hot N Cold, Pink So What, Die Toten Hosen Hier Kommt Alex, The Last Shadow Puppets My Mistakes Were Made For You

För övrigt tycker jag att musikåret 2008 har varit ganska lamt. Rihanna kom ut med sin femte skiva eller nått på typ tre år, massa indie som är för konstigt för att nå radion men som alla musikkritiker (naturligtvis) ändå älskar (enbart för att verka pålästa och svåra) och ESC vanns återigen av en artist som alla hyllade men som ingen har sett röken av sen dess. Det som skulle föreställa årets bästa band och skiva, Glasvegas, tycker jag är förvånandsvärt tråkigt och förutsägbart. Visst, dem är inte direkt dåliga, men årets bästa? Nja, skulle inte tro det. Men med Franz Ferdinand som kommer i början av 2009 så verkar nästa år mycket lovande musikmässigt. :)


Kommentarer
Postat av: Småbloggskommentatorn

Jag har en blogg där jag kommenterar de lite mindre bloggarna. Nu har jag kommenterat din blogg! Läs vad jag skrivit på www.metrobloggen.se/bloggk



Hälsningar,

Småbloggskommentatorn

2009-01-01 @ 10:34:08
URL: http://www.metrobloggen.se/bloggk
Postat av: Annie

Imorgon är det Annie och Nico!

2009-01-02 @ 14:25:48
URL: http://raine1988.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0