Demokrativecka

Under veckan som har gått har det varit demokrativecka i skolan vilket har inneburit att samtliga riksdagspariter och deras ungdomsförbund har haft montrar i gatan i skolan och att ett flertal debatter har ägt rum. Det har varit mycket roligt och intressant tycker jag; jag är ju väldigt intresserad av politik så det var ett ypperligt tillfälle för mig att diskutera med representanter från de olika partierna och ställa dem till svars. Mest hängde jag vid mufs och lufs montrar, mestadels för att det står mellan dessa två partier när jag ska rösta om ett år. Jag har även länge funderat på att gå med i ett politiskt ungdomsförbund så jag passade på att fråga dem om det också. Moderaternas och Folkpartiets politik är ganska lika, speciellt deras ungdomsförbundspolitik. Det känns som om Moderaterna liksom får mer gjort och har mer makt eftersom de är ett större parti, men samtidigt tycker jag väldigt mycket om Folkpartiets ideologi och tanken på liberalism.

När jag kom hem läste jag igenom alla mina broschyrer, läste på mufs och lufs hemsidor och slutligen på moderpartiernas hemsidor för att göra  ett moget övervägande. Jag hade bestämt mig, jag ska gå med i ett ungdomsförbund, frågan är bara vilket. Till slut bestämde jag mig för moderaterna. Muf verkar vara ett stor och bra ungdomsförbund med många aktiviteter och en politik som passar mig. Dessutom så samarbetar luf och muf ganska tätt, så jag är inte alltför långt borta ifrån min liberalism. Jag har inte anmällt mig än men ska göra det snart. Sen kan jag stolt kalla mig mufare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0