Felaktiga val

Vi hade kultur- och idéhistoriaprov om renässansen och barocken i torsdags. Det var ganska mycket att läsa och en ganska långt tidsperiod att kunna, så det var ingen i klassen som kände att dem kunde provet. Större delen av klassen var faktiskt så oroliga inför sina egna insatser på provet att de gick till Ulf för att prata om möjligheterna att skjuta upp provet. Ulf gick med på detta, föga förvånande då han är världens snällaste lärare, och tillät de som ville att göra provet torsdagen efter istället. Ryktet spred sig som en löpeld genom klassen och snart var det endast två stycken elever som tänkte göra provet.

Jag själv tvekade hela dagen och hann ändra mig minst två dussin gånger. "Om jag gör det idag är det överstökat och då har jag inga prov alls nästa vecka och kan koncentrera mig på matten. Men å andra sidan så får jag ju längre tid på mig att plugga och kan göra bättre ifrån mig om jag gör provet nästa vecka..." När jag gick in i klassrummet så lutade jag åt att göra provet. I samma stund som provet landade framför mig så ändrade jag mig. Inte nog med att provet var ganska svårt, jag fick dessutom total blackout och kunde inte ens de lättaste frågorna, de tavlor vars åtal jag med lätthet hade kunnat ett par minuter tidigare tittade jag nu på som om det var första gången jag såg dem.

Jag gjorde fel när jag bestämde mig för att göra provet den här veckan, jag är fullständigt övertygad om att det hade gått bätre om jag hade gjort provet en vecka senare. Fan också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0