Donera ägg?

Jag tittade på Efter tio på TV4 idag och de pratade om ägg- och spermadonationer. Jag som har anmällt mig till donationsregistret, ger blod och har funderat på att anmäla mig till Tobiasregistret (där man ger benmärg) lyssnade noggrant. Har inte ens tänkt på att man kan ge ägg också och på så sätt hjälpa människor ännu mer än vad jag redan nu gör. Det som är lite skrämmande är ju att det är ett riktigt ingrepp när man ska ta ut äggen, och innan dess är det sprutor och hormon en tid innan. Man får bara donera ägg sex gånger, men samtidigt så har varje familj som använt sig av donerade ägg rätt att begära ett syskon till sin unge. Så som mest kan det springa omkring 12 ungar som är till hälften mina. Fast det är ju inte säkert att varje donerat ägg resulterar i en lyckad graviditet. I Sverige, till skillnad från t.ex. Danmark, är det tillåtet för barnen att söka upp sina föräldrar. Fast jag oroar mig faktiskt inte så mycket för hela den grejen, det känns inte verkligt på något sätt. Det är mer som när jag lämnar blod, inte tänker jag på vem som får mitt blod och hur det går för den personen. Jag lämnar bara ägg, när de är ute ur min kropp har de ingeting med mig att göra längre.  Jag oroar mig mer för själva ingreppet och så, det känns lite läskigt.

Men jag ska nog inte lämna ägg än på ett tag, man rekomenderas att ha skaffat de barn man själv vill ha först. På något sätt känns jag för ung för det också, känns som om det blir "bättre" om jag väntar ett par år först. Men jag kan faktiskt tänka mig att göra det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0