Bra gjort Norge

Idag så offentliggjorde det norska Storetinget vem som ska få Nobels fredspris i år. Som du kanske vet så har jag retat mig på några av de senaste årens tidigare pristagare. Om den svenska Nobelpriskomitten väljer pristagare som vanliga Svenssons aldrig har hört talas om så är Storetinget ofta populistiska i sina val och verkar gå efter trender snarare än åstakommanden. Jag förväntade mig nästan att Jimmie Åkesson skulle få priset i år, eftersom han har varit på tapeten den senaste tiden. Kan Barack Obama få det kan väl han, de har väl gjort ungefär lika mycket (läs: lite) för freden. Därför blev jag glatt överraskad när de valde Liu Xiaobo, en regimkritiker i Kina som har suttit fängslad de senaste två åren p.g.a. sin politiska kamp. Kina har genast gått ut med att de inte kommer låta honom ta emot priset och hotar med att sätta in sanktioner mot Norge; just därför känns det extra viktigt att Liu Xiaobo fått priset och att Storetinget har valt honom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0