Nybliven volontär

Som ni vet är jag väldigt mammig av mig och vill ta hand om alla i min närhet och nu har jag fått ett utlopp för detta. I går blev jag volontär för Individuell Människohjälp i Göteborg. Det är en svensk förening som verkar i Sverige (men som även finns i ytterligare 14 länder) som hjälper ungdomar med läxläsning, besöker flyktinganläggningen i Kållered, kämpar mot trafficking och mycket annat. Föreningen är helt beoende sv volontärer och frivilliga bidrag för att fungera. Och nu är jag alltså en av dessa volontärer.

Jag är med i gruppen Move It som riktar sig till nyanlända ungdomar i gymnasieåldern. En gång i veckan så hittar IM på någon aktivitet för dessa ungdomar - till exempel skridskoåkning, gå på teater eller  spela fotboll - och vitsen är att ungdomarna ska få träna sin svenska, upptäcka Göteborg och förhoppningsvis fastna för någon aktivitet. Jag kommer nog inte kunna vara med riktigt varje vecka men åtminstonde ett par gånger i månaden så har jag tänkt att hjälpa till. Jag ser verkligen fram emot det, jag tror att det kan bli väldigt roligt och givande. Planerar också att åka iväg som utlandsvolontär till sommaren eller så. Vill du också bli volontär, eller skänka pengar för att stödja IMs arbete, så kan du gå in på deras hemsida www.manniskohjalp.se .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0