Valet 2010

Det känns härligt att vakna upp med vetskapen att vi kommer att ha en borgelig regering i fyra år till. Jag är väldigt nöjd med resultatet; Moderatena fick 30 % av rösterna i riks,dagen, bara 0,9 % från Socialdemokraterna. Vårat bästa val någonsin. I kommunen gick Moderaterna framåt till 18,7 % och fick därmed  ytterligare två mandat jämfört med valet 2006. I landstinget har vi också gått framåt och fått ytterligare tre mandat. Jag tycker att vi kan vara väldigt nöjda med resultatet och vara stolta. Jag måste säga att det känns väldigt häftigt att veta att resultatet beror på mig; att jag genom att kampanja och värva röster har gjort att det gått bra för Moderaterna och Alliansen. Härligt att vara delaktig i något så stort.

Det finns dock smolk i glädjebägaren; Alliansen får inte bilda majoritetsregering och Sverigedemokraterna har kommit in i riksdagen med 5,7 %. Som det ser ut nu har de rödgröna tillsammans med Sverigedemokraterna 5 fler mandat än Alliansen. Även i kommunen och landstinget gick Sverigedemokraterna framåt; de fick ett respektive sju mandat. Jag är en av de som inte är helt emot Sverigedemokraterna, jag håller helt med om att invandringspolitiken i Sverige är misskött och det finns inget annat parti som tar upp den frågan. Därför kan jag förstå varför man röstar på Sverigedemokraterna och jag förstår också att man inte nödvändigtvis röstar för att man är rasist utan för att man vill uppmärksamma frågan. Att de kom in i riksdagen kanske inte var helt fel då de säkert kan röra om i grytan, vilket behövs, men att de fick hela 20 mandat och blir vågmästare är en katastrof. Jag hoppas att Miljöpartiet går ihop med Alliansen och motverkar Sverigedemokraternas vågmästarroll.

Socialdemokraterna gjorde sitt sämsta val någonsin och den rödgröna röran blev en katastrof. Jag håller med KG Bergströms kommentar i går om att Mona Sahlin kommer att avgå och att det rödgröna samarbetet inte kommer att fortsätta tills nästa val. Dock tror jag tyvärr inte att dessa två saker kommer att inträffa de närmste veckorna utan snarare om två år eller så, i lagom tid till nästa val. Allt för att inte samarbeta med eller underlätta för Alliansen.

Dock ska man komma ihåg att alla röster inte är räknade än. Över två miljoner människor har förtidsröstat och dessa röster kommer inte att vara räknade innan onsdag. Det kommer nog ändras ett par tiondelar hit eller dit och även mandatfördelningen kan förändras något. Så resultatet kan bli ännu bättre för Alliansen och Moderaterna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0