Första dagen på universitetet

Kom hem från min första dag på universitetet för ungefär en timme sedan. Det var en otäck, lång, seg och lätt förvirrande dag. Idag fick vi bara en massa information om allt från när första tentan är till vad vi ska göra om vi bryter benet på skolan. Sen fick vi gå runt i lokalerna och bekanta oss. Det tar väl ett tag innan man hittar överallt och sådär men jag tycker redan nu att logiken bakom placeringerna av korridorerna och salarna är betydligt sämre än på gymnasiet.

Man kan läsa religionsvetenskap antingen på program (som jag gör), på fristående kurs eller inom lärarutbildningen. Man lär sig samma saker oavsett så alla går i samma klass, eller "grupp" som det tydligen heter på universitetet. Det är en jättestor grupp, tror vi är runt 70. Hittade ytterligare ett bekant ansikte, förutom Ischa, Anna Johanssons storebror Alexander.

Vi har redan fått läxor; vi ska ha läst 80 sidor till i morgon och på fredag har vi vårat första seminarium då vi ska ha förberett svar på en massa frågor vi har fått. Jag har förstått att man inte behöver läsa exakt alla sidor i läraböckerna, alla säger hela tiden att man bara behöver läsa det viktigate. Men det är ingen som förklarar hur man gör för att välja ut det viktigaste. Eftersom jag inte har haft en enda föreläsning än har jag svårt att göra det själv. Alla säger att man plugga, ingen förklarar hur. Det känns inte bra att redan vara stressad efter första dagen i skolan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0