De fem bästa låtarna

Förra veckan fick vi en uppgift i svenskan; vi skulle välja fem låtar som vi tyckte om och skriva om dem och hur dem har påverkat våran personlighet. Till en början verkade det jätteroligt, men när jag började gräva igenom mp3:en i jakt på de fem perfekta låtarna så insåg jag hur otroligt svårt det var. Hur kan man ge en musikälskare en sån uppgift? Det är helt omöjligt att bara välja fem låtar, det hade varit svårt att välja bara 100!

Ska man välja fem låtar som är riktiga klassiker, eller låtar som har betytt mycket för en tidigare i livet som man fortfarande gillar men som man inte lyssnar lika mycket på längre? Jag bestämde mig för att välja fem låtar jag tycker om här och nu, sen att de kanske inte är de mest klockrena artisterna eller låtarna får jag ta, det är ju ändå bara en svenskauppgift. Efter väääääldigt mycket snack och dividerande med Gustaf kom vi gemnsamt fram till följande lista:

Thin Lizzy - Dancing In The Moonlight (en grym låt som är en personligfavorit just nu)
Led Zeppelin - Dazed & Confused (kanske deras bästa som visar utmärkt på Jimmy Pages fantastiska bluesgitarr)
Franz Ferdinand - Take Me Out (mitt favoritband med den låt som fick mig att börja lyssna på dem)
Ramones - I Wanna Be Sedated (beskriver tonåringarnas alla våndor, plus att det kan vara den bästa låten någonsin)
Sweet - Lady Starlight (en fantastiskt vacker låt, dessutom kände jag för att ha med en ballad)

Visst skulle man vilja ändra på listan i all evighet, men jag känner mig ganska nöjd ändå. Många olika sorters låtar och stilar som visar på min musikaliska bredd. Det kommer att bli roligt att skriva den här uppgiften!
 

Kommentarer
Postat av: Raine

på bilden till vänster gör jag inget... på den till höger så ler jag litet granna, pyttet lite typ... och på den i mitten så gör jag min "sura" min...



jag vet vad du menar btw... jag vet hur du är med musik... när du hade lektioner... "det här är en bra låt" plaettan sätter på låt... jaja du fattar.

2008-09-09 @ 20:05:53
URL: http://raine1988.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0