Julen är bortstädad

Idag städade vi bort julen. Det var faktiskt på tiden, jag hade tröttnat på alla tomtar överallt. Det är det som är nackdelen med julen, man förbereder sig och ser fram emot den i månader, man pyntar huset som aldrig förr, och sen är det över på en dag. Egentligen är det underligt att man gör så mycket; sätter upp speciella lampor, byter dukar, gardiner och handdukar, sätter ut tomtar och andra figurer överallt, köper växter enkom för detta tillfälle, lagar mat och bakar godsaker, och sen är det över på en dag. Vilken annan dag firas så? Egentligen så borde det vara födelsedagar som borde firas så med tanke på hur många som säger sig vara atesiter, för dem borde det vara viktigare att fira sina egna födelsedagar än att någon skäggmurvel enligt dem inte föddes för över två tusen år sedan.

Just det, var var jag? Tröttnat på tomtar var det ja. Det som jag kommer att sakna är julgranen, jag har alltid gillat den och det känns som om något fattas i flera veckor efter att den har hivats ut, och alla adventsljusstakar och sånt, mest för att det blir så himla mörkt utan. Vi har inga såna små lampor som vi tänder och låter stå på i flera timmar vare sig vi är i rummet eller ej (eller jo, vi har ett par stycken, men varje gång jag tänder dem så är det någon som släcker dem en stund senare, så jag har gett upp). Nåväl, det ljusar ju nu ändå och om jag minns rätt så kommer julen tillbaka i år också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0