Festen har dragit igång!

Mitt älskade ESC har dragit igång i veckan och något självklart har slagit mig; ESC håller mycket högre klass än svenska Melodifestivalen. Bara toppenlåtar från nästan samtliga länder. Det har varit ett ovanligt starkt startfält i år också tycker jag.

Mina favoriter i den första semifinalen var Armenien och Tjeckien. Underbara låtar som sätter sig på hjärnan direkt. Sen så hejade jag självklart på Sverige också.

Andra semifinlen ansågs något starkare än den första. Det beror på hur man ser det tycker jag. Den andra semifinalen hade många bra låtar, men den första semifnalen hade två, kanske tre, riktigt bra låtar med högre klass än samtliga låtar i andra semifinalen. Men det som gjorde att resencenter å andra ansåg att semifinal nummer två var bättre är ju förstås att storfavoriterna Norge och Azerbadjan tävlar här. Jag måste säga att även jag har fallit för dessa låtar. Norges refräng sätter ju sig som klister. Även Ungern tävlade här, självklar hejade jag på Zoli. Men mina största favoriter i denna deltävling var Lettland, Serbien och Moldavien.

Eftersom Europa inte har samma eminenta smak som mig och således inte har röstat vidare alla bra låtar till finalen så hejar jag halvhjärtat på Norge, Sverige, Moldavien,och Azerbadjan och helhjärtat på Armenien. Armeniens bidrag blir bara bättre ju mer man lyssnar, den kan mycket väl ta hem alltihop. Det hoppas jag i alla fall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0