I morgon börjar fastan

I morgon är det askonsdagen och då börjar fastan. Från början handlade fastan om att man skulle avstå från fet mat och kött, men i dag kan man avstå från nästan vad som helst; godis, TV:n eller att sitta vid datorn. Grundtanken med fastan är att man ska tänka på andra som har det sämre och att man ska koncentera sig på sina medmänniskor instället för sina behov och ovanor.

I år tänkte jag också fasta. I 40 dagar, fram till palmsöndagen, ska jag avstå från kött, té, kaffe, läsk, godis, kakor och chips. Förhoppningsvis klarar jag det, men jag hoppas att ni hjälper mig. Inled mig icke i frestelser så att säga.

I min familj är mat väldigt viktigt, äter man inte tillräckligt får man genast frågan "är du sjuk?" och banta är ett stort no no. Jag har varit orolig över hur pappa skulle ta mitt iniativ till att fasta, men i lördags pratade jag med honom om det. Fast, jag är inte dum, självklart pratade jag med honom om detta när han tittade på fotboll, vilket gör att han  inte lyssnar och går med på vad som helst bara jag slutar prata så att han kan höra vad kommentatorerna säger. Konversationen såg ut så här:
Jag: "Pappa, jag tänkte börja fasta nu på onsdag".
Pappa: (tystnad i ca 30 sekunder) "...Vadå för fasta?"
Jag: "Kristen fasta, i 40 dagar".
Pappa: "Men vadå fasta? Ska du avstå från mat helt, eller ska du inte äta kött?"
Jag: "Jag tänkte avstå från kött och godis".
Pappa: (skriker) "Det blev mål!"

Där ansåg jag konversationen vara avslutad och antog "det blev mål" var ett annat sätt att säga "sjävklart ska du fasta, jag stödjer dig i detta".

Ska bli spännande att se om jag klarar detta.

Kommentarer
Postat av: hanna

JAG BÖRJAR MED DIG!

Jag ska avstå från;

godis

bröd

Äta ute

alla sorters snacks och bakelser

endast vara inne på datorn 4 timmar på 40 dagar(haha vilket skämt)

och avstå från att åka buss när jag kan gå!

hahaha ring mig ikväll!

2010-02-16 @ 17:06:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0