Ska jag eller ska jag inte?

Jag ororar mig massor för framiden, vad jag ska göra efter gymnasiet, vart jag ska bo, om jag kommer in på någon utbildning, vilken utbildning jag över huvud taget ska söka, om jag kommer att klara av utbildningen om jag kommer in på någon osv. i all oändlighet.

Häromdagen fick jag reklam om något som heter Gapyear. Det är ett företag som heter Bluberry som ordnar språkresor, studier utomlands, jobb utomlands, volontärsarbete och liknande. Jag blev intresserad faktiskt, jag har drömt om att få göra någonting sånt utomlands.

Det som jag är mest lockad av är en resa till England. Då är man där i ett halvår för att jobba. Man får en språkkurs, hjälp med att hitta bostad, hjälp med att hitta jobb och så besöks man av represenstanter för Bluberry som håller koll på en. Jobben är typ jobba i klädaffär, på caféer och liknande. Det kostar 17 215 kr plus att man behöver pengar så att man klarar sig innan första lönen kommer, men man kan söka lån och bidrag från CSN som täcker en ganska stor del. Sen är ju tanken att man ska klara sig på lönen man får när man jobbar.

Jag är också lite sugen volontärsarbete, kanske rädda sköldpaddor i Grekland. Men det är kortare tid och kostar mer; två veckor kostar 9230 plus mat, boende och sånt.

Ska jag eller ska jag inte? Ett halvår är lång tid, kommer jag att klara att vara så långt från min familj i ett halvår? Det skulle vara första gången jag flyttar hemifrån och då flyttar jag till på köpet till ett annat land. Det kostar en hel del också. Är det värt det? Det är ju en upplevelse förståss... Jag skjuter ju bara upp pluggandet ett halvår, vad är meningen med det egentligen? Är bara onödigt. Men samtidigt vill jag åka... Vad tycker du att jag ska göra?


Kommentarer
Postat av: Annie

hmm om jag talar uifrån egen erfarenhet så kan det vara jobbigt eller lite tröligt att ta ett uppbrott mitt i ett program.. man blir lite fast i smeten så att säga.. tror jag.. okej det var inte en bra liknelse... jag ska jobba på det..

2010-02-15 @ 00:50:31
URL: http://raine1988.blogg.se/
Postat av: hanna

Jag hade lätt åkt, men jag är impulsiv och som jag är liksom. haha. men tror du hade gillat det :)

2010-02-15 @ 20:25:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0