Typiskt svenskt?

Jag har lagft märke till en liten företeelse den senaste tiden. Jag vet inte om jag nödvändigtvis skulle klassa den som typiskt svenskt utan kanske mer som typiskt för vår generation.

Om någon håller på att till exempel duka bordet och jag är gäst så ser jag det som en självklarhet att fråga om jag kan hjälpa till med något. Detta gör jag inte för att jag verkligen vill hjälpa till eller för att jag anser att personen som dukar bordet inte klarar av det utan för att det är artigt, och lite för att jag då känner mig mindre löjlig än om jag bara sitter och väntar på att kunna hugga in på maten. Det jag har lagt märke till är att de allra flesta svarar "nej tack" på denna fråga, oavsett om de bara ska bära in ett glas till eller om de måste balansera brödkorgen på huvudet och har famnen full med tallrikar. Tycker att det är ganska onödigt, inte bara för att personen ifråga får mer att bära själv utan också för att jag som frågar känner mig dum och det blir en pinsam stämning. Det är som om man säger "vadå, tror du inte att jag klarar av att bära fram smörpaketet själv eller? Jag behöver inte din hjälp!". Det är både fånigt och väldigt osocialt att reagera så. I mitt tycke så är det en sjävklarhet att svara "ja tack" när någon erbjuder sig att hjälpa till. Det ska vara som en reflex, som att man alltid svarar "bra" på om någon frågar hur man mår oavsett hur man mår egentligen. Det spelar ingen roll om man verkligen behöver hjälp; man svarar "ja tack" och ger åtminstonde en smörkniv som jag kan bära till bordet.

Är det bara jag, med min mångkulturella uppväxt som tycker att detta är viktigt och som har lagt märke till det? Eller är det jag som är löjlig?

Kommentarer
Postat av: Isabel

Nico! Jag tänkte just på nästan samma sak. Igår när jag höll på att skära frukt för att vi skulle äta chokladfondue på kvällen, så kom mina internationella vänner och undrade om jag ville ha hjälp. Då tänkte jag på det. Att svenskar är lättkränkta och lite jag-kan-allt-själviga. Så jag ville jättegärna ha hjälp och hade jättekul. Dessutom slapp jag göra allt själv XD

2010-09-14 @ 21:14:05
Postat av: Nicolette

Då är det inte bara jag som lagt märke till det då. Intressant fenomen faktiskt.

2010-09-16 @ 11:28:19
Postat av: Annie

känner mig lite träffad där som en av nej tackarna :P haha men jag tror det är lite mer än bara svenskhet för mig. men ja håller med.. det är typiskt svenskt! har du förresten märkt att när man handlar i mataffären så har folk slutat lägga fram den dära avdelaren efter sig? jag tycker det är riktigt oartigt!

2010-09-20 @ 02:17:06
URL: http://raine1988.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0