Preventivmedel

Fick mig föressten en liten överraskning på ungdomsmottagningen idag. Gick dit för att få nya recept på p-piller. Vanligtvis brukar det gå på 10 minuter; barnmorskan frågar om man har några besvär eller biverkningar, är det inget så väger hon en, tar ens blodtryck och sen får man receptet. När hon frågade mig om jag hade några biverkningar eller så sa jag "nej, har ju haft de här p-pillrerna i 2 ½ år nu, förutom i början när jag hade migrän så har jag adrig haft några biverkningar". Då blev hon genast intresserad och frågade om jag fortfarande hade migrän ibland, och det har jag ju men det beror inte på p-pillrerna längre, vilket jag också sa. Sen frågade hon mig om jag såg några s.k. auror eller ljusfenomen när jag hade migrän och jag förklarade för henne att ett av mina första sympton är att det blixtrar framför ögonen, ungefär som en fotoblixt. Då sa hon genast att jag inte får gå på p-piller eftersom om man har den typen av migrän så ger p-pillrerna ökad risk för stroke och hon rekommenderade att jag ska byta preventivmedel. Stroke vill jag ju inte ha så jag bad henne, något chockad, om att visa mig vilka preventivmedel jag får ta. Så nu går jag på minipiller. Vad jag inte förstår är hur jag har kunnat gå på p-piller i över två år utan att få reda på detta. Jag vet att jag sa till henne efter mina tre första månader att mina migränattacker hade ökat p.g.a. p-pillrerna för jag minns att jag tyckte att det var så jobbigt att jag funderade på att sluta med dem men hon sa att de tre första månaderna var värst och att hon tyckte att jag skulle fortsätta. Då skulle jag ju istället fått frågan om auran och fått byta preventivmedel direkt. Aja, har ju inte fått någon stroke än och förhoppningsvis funkar minipillrerna lika bra.


Kommentarer
Postat av: Emma

Men herregud! Jag minns när du berättade om att du fick migrän av p-pillrena och frågade mig om jag fick det. Att de inte kollade upp det mycket tidigare! Hoppas din migrän löser sig nu!

2011-08-24 @ 14:20:00
URL: http://emmaleona.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0