För ett år sedan

Idag tog treorna på gymnasiet studenten och det är också ett år sedan jag tog studenten. När jag var på väg till jobbet idag såg jag massor med glada människor i studenthattar, trädgårdar dekorerade med björkar och ballonger och då och då åkte ett flak förbi. Det fick mig att tänka på min student och hur det kändes då. Först slog det mig hur lycklig jag var och hur rolig sista veckan i skolan var med fester varje dag och mycket umgänge med kompisarna. Men sen kom jag ihåg att allting var inte sådär rosenskimrande som jag vill minnas det. Det var mycket stress och press i skolan sista veckorna med alla skolarbeten som skulle lämnas in. Det var också mycket som skulle fixas till studenten, mycket som kostade pengar som jag inte riktigt hade. Det minns jag att jag oroade mig för och kämpade med mycket. Framförallt så mådde jag allmänt dåligt då. Hade mycket ångest och var så otroligt nervös inför framtiden att jag knappt ens vågade att söka in på universitetet. Studenten var inte alls särskild rolig, minns att jag tyckte att det var så upphausat alltihopa och jag inte riktigt förstod vad alla var så glada för. Nu var man ju arbetslös istället, vilket inte är så mycket bättre.

Men mycket har också hänt under året som gått. Går numera på universitetet. Är väl fortfarande inte riktigt säker på vad jag vill göra med mitt liv men nu låtsas jag åtminstonde mer övertygande. Har precis börjat jobba, vilket jag inte var närheten av för ett år sedan. Förra året var jag ihop (eller vad man nu ska kalla det) med Henrik och nu är han utbytt mot Klas. Har tyvärr inte lika ofta kontakt med alla mina gamla klasskamrater som jag hade när jag gick i gymnasiet, vilket kanske är den sämsta förändringen, men har fått en del nya vänner som jag är mycket glad över.

Tittade precis på klassfotot på studenten (kan inte fatta att jag har haft den i mitt rum i ett år nu, ännu mindre att det är ett år sedan fotot togs!) och jag måste faktiskt säga att jag tror inte att jag är riktigt samma tjej som på fotot. Tror att jag har lite fler mål, är lite bättre på att göra det som är bäst för mig och är lite vuxnare. Jag hoppas att det är så i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0